SZCZEGÓŁY

BAZA WIEDZY - Dieta i odżywianie

Zasady spożywania węglowodanów

Ogólne zasady spożywania węglowodanów można zawrzeć w tych kilku punktach:

  • 1. Unikaj przetworzonych, prostych cukrów. Ogranicz je do 10% całkowitego spożycia.
  • 2. Spożywaj dużo węglowodanów w postaci warzyw oraz owoców o niskiej zawartości węglowodanów(arbuz, grejpfrut, truskawki).
  • 3. Ogranicz spożycie jasnego pieczywa oraz innych produktów mącznych z mąki pszennej.
  • 4. Zaplanuj spożycie węglowodanów na cały dzień. Jedz węglowodany w małych ilościach, w regularnych odstępach czasu oraz w urozmaiconej kompozycji warzyw.
  • 5. Spożywaj największą ilość węglowodanów w godzinach dopołudniowych, ograniczając ich ilość w dalszej części dnia, tak aby wieczorne posiłki zawierały minimalną ich ilość. Ostatni posiłek zawierający węglowodany powinien być przyjęty na 2-3 godzin przed snem.
  • 6. Uzależnij ilość i wartość energetyczną spożywanych węglowodanów od aktywności fizycznej. Osoby wykonujące pracę fizyczną oraz intensywnie trenujące powinny spożywać znacznie więcej węglowodanów złożonych. Osoby prowadzące siedzący tryb pracy powinny spożywać małe ilości węglowodanów, w tym dużą ich część powinny stanowić warzywa.
  • 7. Sportowcy i osoby ciężko pracujące fizycznie powinny spożywać węglowodany tuż po zakończonym treningu/wysiłku. Najlepszy czas na uzupełnienie rezerw glikogenu to 20-45 min od zakończenia wysiłku.
  • 8. Jeśli sięgasz pomiędzy posiłkami po słodycze, batony, cukierki spróbuj zastapić je niskokalorycznymi owocami lub warzywami(seler, marchewka, jabłko), które w odróżnieniu od słodyczy dostarczają witamin i minerałów.
copyright © 2012 Łukasz Bort. Trener personalny
created by Kerris Identify